Trening - morsom hobby eller (u)frivillig slit ?

Jeg er av den typen som trenger et mål med treningen for å klare å karre meg ut. Tidlig i sommer sto det såpass dårlig til med kondisen at målet var å klare å løpe 10 km i strekk. Jeg fulgte Grete Waitz sitt program for å kunne gjennomføre Oslo Halvmaraton. Det fungerte egentlig ganske greit, og jeg  klarte faktisk å komme meg ut og gjennomføre de aller fleste av treningene. Og merkelig nok så ble formen bedre - fra elendig til ikke fullt så elendig.

Når det kommer til trening er jeg nok av den litt utålmodige typen - forventer resultater raskt ! Det å kunne innse at toppformen fra gamle dager er historie er litt vanskelig å svelge. Og egen vurdering av form og kapasitet er muligens litt dårlig. Så når vi fikk muligheten til å bli med på Birkebeinerløpet, så takket vi JA ! Tre uker før løpet var lengste distanse jeg hadde tilbakelagt uten gåpauser knappe 5 km... vel da var det jo bare 16 km igjen ;) To uker med intens trening, med lengste sammenhengende løpetur på 7 km, den siste uken med mest hvile -  og vi dro opp til Lillehammer.
Og JA jeg klarte det.... tidsmålet (2 timer) sprakk veldig, men jeg var skikkelig STOLT over å ha løpt over 2 mil i søle. Det var tøffere enn antatt, men på en merkelig måte var det så gøy at jeg er på startstreken til neste år og ! Forhåpentligvis med litt flere mil tilbakelagt i forkant ;)
Etter dette tok det tid, litt for lang tid før jeg kom igang med trening igjen og formen jeg hadde bygget meg opp var nok en gang forsvunnet. Kombinert med en høstforkjølelse på 6 uker, kom skisesongen brått på - i år igjen !
Godt er det da at det finnes tekniske duppedingser som hjelper på motivasjonen. Det nye denne sesongen er min nye iPhone 4, en snerten liten sak som kan brukes som treningskompis :)
Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke av treningsprogrammene jeg skal bruke, hittil har jeg prøvd:
Det er nok RunKeeper som er best til langrenn, men de to andre har underveis coaching og det er jo en artig greie. Fint å få vite hvor langt, hvor fort/sakte og hvor mye man forbrenner underveis ;)
I tillegg prøver jeg å følge et treningsprogram fra flytsonen - der det er ca tre økter pr. uke og det bør jeg klare å gjennomføre.

Målet for vinteren er satt - i dag meldte jeg meg på Vindfjelløpet, og håper jeg klarer å gjennomføre på bedre tid enn i fjor. Helgen etter arrangeres NM i Ski-O i Stokke, det er så nærme at jeg ikke kan unngå å være med.

Men alt i alt så skal jo dette være gøy. For en "gammel" idrettsutøver er det vanskelig å ikke henge seg opp i kilometertider, resultater og hvem jeg skal være bedre enn ;) Det er fort gjort å glemme at nå må jeg trene og jobbe mer for resultater enn før i tiden da jeg surfet på et visst grunnlag og hadde all tid i verden til å holde på med trening - og ikke minst restutisjon. Så de største målet for vinteren får være å ha det gøy, kose meg på trening og ikke føle at jeg noen ting. Så får resultatene bli som de blir.
Jeg vet det blir vanskelig og at det nok vil komme noen nedturer underveis mot målene ;)
Den første nedturen kom allerede idag - 18 minutter på 3 km motbakketest - det var minst 3 minutter dårligere enn målet. Men for å snu noe negativt til positivt - det er jo nesten garantert at det går fortere neste gang !

I tillegg til vanlig trening skal jeg prøve å bli litt mer aktiv i hverdagen også, prøve å utnytte enhver mulighet til litt fysisk fostring - jeg og Othilie startet i romjulen med å ta spark i stedet for bil bort til mormor og morfar. Morsomt for Othilie, slitsomt for meg - perfekt kombinasjon.
Takk for god motivasjon i bloggen til Jeanette - AktivHverdag . Jeg blir imponert, men også inspirert av alt hun og familien får til !

I tillegg er det en supergøy aktivitet å være trener for 2002/03 gjengen i Botne Skiklubbs langrennsgruppe. Når oppimot 35 unger møter opp på skitrening varmer det et gammelt langrennshjerte - jeg håper mange av disse barna får like mange fine skiår fremover som jeg har hatt. Og jeg må holde treningen ved like for å klare å holde følge - perfekt !
Neste uke starter skiskolen og poenglangrenn opp for de som er yngre - jeg tipper at det vil yre av små skistjerner i Botnemarka på mandag og onsdag !

Kommentarer

  1. Så hyggelig:) takk takk! Du er flink med treningen din og så fine linker du har lagt ut. Testet ut Runkeeper her om dagen men ble litt misslykket så får prøve en gang til:) Nå har jeg fått meg skøyteski så da kanskje vi ses oppe i lysløypa:)
    fortsatt god helg til deg og dine.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar

Populære innlegg