Startnummer 19703 - i mål !

Så var dagen her - Lørdag 27.august - dagen jeg hadde utsatt og på en måte håpet skulle bli en ikke eksisterende dag...

Hele familien stablet seg i bilen 06.00 på morningen - mor i huset liker å være ute i god tid ! Det var ennå 6,5 time til start.
Vi kom til Hamar 08.15 - i god tid til bussavgang til Rena klokken 09.00 - nervene var fortsatt i sjakk.
Mann og barn fortsatte til Lillehammer - klare for barnas Birkebeinerritt senere på dagen.
Jeg satte meg på bussen sammen med andre syklister- flest menn i 40-50 årene.Allerede klokken 10 var jeg på plass på Rena - 2,5 time før start !
Men tiden gikk - snart var det tid for start. Klokken 12.30 rullet jeg og 200 andre ut fra start - før oss ca 11.000 andre. Etter ca. 12 minutters sykling passerte vi skiltet "90 km to finish". Nedtellingen hadde begynt. Tipsene før start var å ikke brenne kruttet frem til 1.meldepost ved 13 kilometer på Skramstadsetra. Jeg hadde satt meg et mål om å klare det på under timen - det ble 1.01 - godkjent åpning.

Turen videre gikk greit. 1.gå parti som gikk nedover var ok, jeg satt stort sett på sykkelen. 2.gå-parti var sølete, bratt og full av folk - jeg måtte gå og det tok lang tid. Allikevel passerte jeg Bringbu litt før estimert tid. Yr hadde gått over til regn - det var vått og sølete, men heldigvis ganske varmt. Jeg var ennå ved godt mot etter 3 mil på sykkelen.
Så kom den tunge perioden. Turen til Kvarstaddammen var lang, jeg syns det var vanskelig å finne en gruppe å sykle sammen med, så det ble en del sykling alene. Ved passering 49 kilometer ved Kvarstaddammen var jeg veldig sliten og litt motløs - jeg var jo så vidt halvveis. Men etter lefse, banan, drikke, spyling av sykkel og en liten dotur klarte jeg å motivere meg selv. "Kun" 2 mil med oppoverbakke inkludert Rosinbakken igjen før Storåsen. Det skulle jeg jammen klare - og det gjorde jeg ! Jeg satt og tråkket opp hele Rosinbakken, det gjorde godt å passere x-antall gående syklister opp der ! Elgåsen ble passert 20 minutter før sperretiden - det var en lettelse, nå ville jeg mest sannsynlig komme i mål !
 Men det var enda en del bakker, jeg kjente nok stuntet opp Rosinbakken litt i låra. Men Storåsen ble passert - endelig på toppen !
Så endelig Sjusjøen. 2 mil nedover var "alt" som gjensto. På med en vindjakke og jeg var klar for å sette utfor i tåke og regn. Flaks det, for nå var jeg så glad at det kom en tåre i øyekroken.
Men det var ikke bare nedover, det var sikkert et tosifret antall små motbakker - og ialle var beskjeden: dette er den siste ;)
Så kom den beryktede ballettbakken rett før mål - jeg gikk...... 9 mil uten uhell - da pinglet jeg faktisk ut. I ettertid er det irriterende. Men ned kom jeg, og i den siste bakken sto mann og barn :) Full gass til må - FINITO !  6 timer - 47 minutter - 57 sekunder. Det var 2 minutter og 3 sekunder før estimert skjema - ikke værst beregnet på 9,5 mil !

Nå noen dager etter har jeg ennå ikke helt bestemt meg for om det var gøy - mest var det et slit. Rittet er en grusvei ritt, jeg liker utfordringer i terrenget. Følelsen av å mestre stein, røtter, elver og myrer var det lite av. Jeg hadde jo hørt det på forhånd, og det fikk jeg bekreftet. Været gjorde og sitt til at turen over fjellet ble våt, grå og tåkete. Det er sikkert noe helt annet i solskinn.
Pulsklokken viser i ettertid gjennomsnittspuls på 135 og en maks på 160 - jeg kunne nok gitt på litt til ! Kroppen var helt fin dagen etterpå, kun plaget av noe svimmelhet - litt lite inntak av vann og mat underveis muligens. 

Kommer jeg til å delta igjen ? Ikke til neste år iallefall - men jeg stiller gjerne som heiagjeng om andre i familien har lyst til å prøve seg. Men er man en gang et konkurransemenneske - så forblir man jo det. Jeg vil gjerne forbedre tiden - selv om det er realistiske målet ble nådd, så var jo drømmen om å komme nærmere 6 timer blank tilstede - kanskje i 2013 ?
Neste gang - om det blir en - skal jeg ha en lettere sykkel og lettere sekk, jeg slet med 6,5 - 6 kilo på ryggen hele turen - unødvendig !  

Men for et arrangement det var - fantastiske frivillige og fantastisk logistikk !

Takk til DNAktivKlubb og Life som ga meg denne muligheten !

Nå må snart avgjørelsen om Birkebeinerløpet 17.september snart tas:
a. Full pakke - 21 km
b. Halv pakke - 11 km
c. Heiagjeng, motivator, sekkepasser og barnevakt

Kommentarer

Populære innlegg