Startnummer 19703 - klar for Rena til Lillehammer.

Dette handler om en konkurranse der vinnersjangsen var såpass stor at jeg muligens burde ha avstått fra å delta - premien tatt i betraktning.


Historien starter vel strengt tatt for ca 6 år siden da jeg fikk meg ny sykkel - fin etter den tidens standard :

Birkebeiner Gunn-Rita Dahle HFS
Jeg valgte denne, bare i tilfelle at kanskje jeg en gang i fremtiden ville sykle Birken - så skulle det ikke stå på sykkelen (lite visste vi om utviklingen på terrengsykler da). Vel årene gikk og sykkelen ble vel ikke utslitt - Birkebeineren var ikke noe tema iallefall.
For et år siden begynte jeg å trene mer systematisk, formen ble gradvis bedre. Fra små korte gå og joggeturer på 20 minutter i Voldsåsen til 21 kilometer i Birkebeinerløpet i september i fjor høst. Litt bratt kurve muligens, jeg ble iallefall belønnet med tidenes lengste forkjølelse på høsten i fjor. Vinteren kom og treningen gikk bedre, vi hadde flotte muligheter for langrenn denne vinteren her.
Så ble det vår og joggeskoene ble tatt frem, samtidlig som Bootcamp Holmestrand ble startet. Dette satte fart i kroppen, litt press var nok det jeg trengte.
Sykkelen ble tatt frem for en liten tur, men jeg følte ikke at jeg mestret syklingen så godt - det var et mareritt å sykle oppover. Da kom det en melding på Facebook om at Tore Haugen skulle starte et terrengsykkelkurs for damer i Holmestrand ! PERFEKT ! 1 teorikveld og 4 sykeløkter senere hadde jeg fått bekreftet at mye av det jeg allerede gjorde var riktig, men i tillegg lærte jeg enormt mye - motbakkesykling begynte å bli overkommelig !

Tilbake til konkurransen - jeg bruker DNAktivKlubb sitt treningsprogram - jeg synes det er flott å få tilsendt et godt treningsopplegg hver mandag.  En dag midt i mai fikk jeg en mail om at de 100 første som meldte sin interesse ville få startnummer til Birkenbeinerrittet og sykkelklær fra helsekostkjeden LIFE. Joda, jeg meldte meg på - og to - tre uker etter kom mailen: GRATULERER DU HAR VUNNET ! SHIT - 9 mil - 1600 høydemeter - motbakker - søle - Rena til Lillehammer på SYKKEL !
I tillegg måtte en drøss med kameler svelges - jeg som ALDRI skulle sykle birken, aldri skulle bli en sånn desperat soon to be 40 osv :). Nå skulle jeg faktisk sykle Birken, og for å klare det måtte jeg bare begynne å trene ! Det har blitt en hel del med sykkeløkter i sommer, samtidig som jeg har brukt joggeskoene når jeg har vært på ferie uten sykkel. Men de øktene som har hjulpet mest tror jeg er bootcampøktene i Breimyrbakken - der har jeg, som langt fra er glad i motbakker, fått bevist for min egen del at motbakker faktisk er mulig å takle - HERLIG. Fortsatt er tempoet lavt i motbakkene, men det hjelper og jeg vet at når man kommer til toppen får man enten en slette eller en nedoverbakke som belønning :).

2 turer t/r Tønsberg på jobb i sommer la grunnlaget for at jeg klarte å gjennomføre mitt første sykkelritt siden jeg var i starten av 20 årene - Sandefjordsrittet (56km) ble gjennomført på 3 timer og 25 minutter. For en gangs skyld hadde jeg satt et mål som jeg klarte å holde - målet var 3,5-4 timer. En skikkelig trynings holdt på å sette en stopper for kveldens festligheter på RockArt, men det gikk heldigvis bra ! Når man ikke har hoppet over stener med sykkel før, lønner det seg ikke å tro at man kan det etter 4 mil i en konkurranse ;).

Treningen nå de siste ukene før Birken har gått greit, litt smårusk i halsen satte en stopper for Hvittingen opp, men ellers har jeg gjennomført det meste av trening i forkant. Jeg føler at jeg er godt forberedt og at jeg skal kunne klare å gjennomføre de 9 milene fra Rena til Lillehammer. Målet er å klare det på under 7 timer. Jeg gruer meg veldig til alle motbakkene, men jeg SKAL klare det ! 

Lørdag 27.august klokken 12.30 - da setter jeg kursen mot Lillehammer. Gleder meg til å møte Eirik, Othilie og Andrine - da skal vi kose oss på hotell og pleie slitne sykkelkropper. Othilie og Andrine deltar på Barnebirken. På søndag skal Hunderfossen besøkes, kanskje Eirik må dra meg i tralle ;)

Birkebeinerløpet - joda jeg blir vel med i år og - med nå er nok min EGO kvote brukt opp for i år, nå er det Eirik som skal få trene når det passer han ! 


Kommentarer

Populære innlegg